Overslaan en naar de inhoud gaan

Zipcar wordt Poppy!



Zipcar, het free-floating autodeelplatform dat in Brussel actief is sinds september 2016, wordt Poppy.
Maar wat gaat er nu concreet veranderen?
Je leest het in dit artikel.


Zipcar wordt Poppy

Je hebt het waarschijnlijk al in de pers gezien of gelezen dat de activiteiten van Zipcar Brussel doorgaan. Poppy zal het roer inderdaad van Zipcar overnemen. Poppy is een free-floating autodeelplatform, net zoals Zipcar, en is sinds januari 2018 actief in Antwerpen. De voertuigen van Poppy zullen de plaats innemen van de Peugeot 208 van Zipcar en zijn nu al beschikbaar.


Voor Zipcar en Poppy is het essentieel om tijdens de overgang een continue dienstverlening aan de Zipcar-gebruikers te kunnen bieden. Dat zal ook het geval zijn aangezien de Poppy-voertuigen beschikbaar zijn voordat alle Zipcars Brussel verlaten hebben. Om het gemakkelijk te maken, hebben we ons best gedaan om er zeker van te zijn dat leden zich nergens zorgen over moeten maken.

  • indien je reeds een goedgekeurd Zipcar-account hebt: je kan de Poppy-app downloaden en je inloggen met dezelfde login en wachtwoord die je bij Zipcar had.

    Poppy app screenshot


    Indien je jouw wachtwoord wilt wijzigen, klik dan gewoon op de knop ‘Ik ben mijn wachtwoord vergeten’. Gebruik vervolgens de app meteen nadat je de Algemene Voorwaarden en het privacy- en cookiebeleid geaccepteerd hebt*.

  • indien je een afwachtend, geschorst of geweigerd Zipcar-account hebt: ook jij kan de Poppy-app downloaden, maar jij zal wel opnieuw de registratieprocedure moeten doorstaan. Nadat je goedgekeurd bent, kan je de Poppy-service gebruiken. Maak je geen zorgen, het is gratis!

  • indien je nog geen Zipcar account hebt : je kan de Poppy-app downloaden, en gratis via de app registreren. Je kunt Poppy gebruiken zodra je account goedgekeurd is.

  • De app en de werking van Poppy zijn gelijkaardig aan die van Zipcar dus het zal zeer familiair aanvoelen. 😊


    Er zullen geen Zipcars meer zijn na 3/05/2019, maar door de Poppy-app te downloaden, val je nooit zonder wagen. Goedgekeurde gebruikers kunnen de Poppy-wagens vandaag al in Brussel testen met de 30 gratis rijminuten die op hun account staan.


    Er zijn veel overeenkomsten tussen Poppy en Zipcar, maar er zijn ook enkele verschillen. Het doel van dit artikel is om je de wijzigingen te tonen die aangebracht zullen worden tijdens de overgang van Zipcar naar Poppy. Hier is een lijst van de belangrijkste veranderingen (voor de wijzigingen voor zakelijke gebruikers is er een toegewijde alinea op het einde van dit artikel):



    1. Voertuigen en zone



    Voertuigen

    De Zipcar-vloot van 250 Peugeots 208 zal eerst vervangen worden door 100 Poppy-wagens bestaande uit twee types: Volkswagen e-Golf en Audi A3 g-tron. Het zijn beide premium en milieuvriendelijke wagens. De Volkswagen e-Golf is een 100 procent elektrische wagen en de Audi A3 g-tron rijdt op CNG (aardgas). Alle Poppy-wagens hebben een automatische versnellingsbak, in tegenstelling tot de manuele Zipcars. De voertuigen zullen dus door meer personen gebruikt kunnen worden. Het aantal voertuigen zal eerst lager zijn, maar maak je geen zorgen. Er zullen snel meer voertuigen toegevoegd worden in Brussel!


    Zone

    De operationele zone zal lichtjes aangepast worden, maar het overgrote merendeel van de Zipcar-zone blijft behouden. Je zal de exacte zone kunnen bekijken in de Poppy-app zodra die geüpdatet is op de lancering in Brussel. Aangezien Poppy reeds actief is in Antwerpen, kan je ook wagens in Antwerpen boeken met dezelfde app. Zo kan je er bijvoorbeeld gaan shoppen of naar een meeting gaan. 😊 Je kan nog steeds doorheen heel België rijden, maar, net zoals met Zipcar, mag je niet naar het buitenland.

    Zoals in de Zipcar-zone kan je gewoon gratis op openbare parkeerplaatsen (zoals de straat) binnen de Poppy-zone parkeren. Je hoeft dus geen extra parkeergeld te betalen in de groene, grijze en blauwe parkeerzones. De oranje en rode zones zullen uit de Poppy-zone gelaten worden, wat niet het geval was bij Zipcar. Het zal dus niet langer mogelijk zijn om een rit daar te beëindigen. Dat betekent: minder kans op een parkeerboete voor jou! Je kan er echter wel parkeren tijdens een stopover (in dit geval dien je wel een parkeerticket te betalen. Voor meer informatie over de stopover, lees je best de sectie ‘Prijszetting’.

    Private parkings

    Helaas zal de parking van de luchthaven in Zaventem niet op tijd klaar zijn voor de lancering van Poppy in Brussel. Poppy zal wel zijn uiterste best doen om de luchthavenparking zo snel mogelijk terug toe te voegen. We hebben echter ook goed nieuws over de Interparkings: ze zullen, op parking Wet na, allemaal beschikbaar blijven voor de Poppy-wagens. In de Interparkings ben je verplicht om je op de plaatsen voorbehouden voor autodelen te parkeren. Die staan overal duidelijk aangegeven, behalve bij Interparking Rogier. Daar bevinden de autodeelplaatsen op verdieping -3. In elke Interparking zal er op die plaatsen verbinding mogelijk zijn om de wagen af te sluiten en te openen. Ook de parkeerzone van het CHIREC Hospitaal (Delta-site) zal toegankelijk blijven.



    2. Prijszetting en betaling



    Gebruik

    Net zoals bij Zipcar is er geen registratiekost of maandelijks abonnement bij Poppy: je betaalt enkel wanneer je de service gebruikt. De prijs is all-in: omnium verzekering, opladen/tanken, schoonmaken en gratis parking in de Poppy-zone is dus allemaal inbegrepen. Aangezien de wagens van betere kwaliteit zijn, wordt de prijs lichtjes verhoogd. Die stijgt van 0,25 euro per minuut naar 0,33 euro per minuut. Het dagtarief stijgt van 69 euro naar 90 euro.

    Hierbij komen wel de volgende voordelen:

  • Nieuw voor de leden van Zipcar is dat je bij Poppy niet meteen begint te betalen. De eerste twee minuten nadat je de wagen ontgrendeld hebt, zijn namelijk gratis! Zo kan je rustig je zetel en spiegels goed zetten.
  • Je kan ook dubbel zo ver ‘gratis’ rijden per rit: bij Zipcar was 100 km inbegrepen per rit, terwijl je bij Poppy 200 km per rit kan afleggen. Per km boven de 200 km in één enkele rit, zal er 0,25 euro aangerekend worden.
  • Last but not least: met Poppy kan je een stopover doen voor slechts 0,10 euro per minuut. Dat wil zeggen dat je de wagen op slot kan doen tijdens je reservatie zonder je sessie te beëindigen. De wagen blijft dan voor jou gereserveerd aan een verlaagde prijs als je bijvoorbeeld inkopen gaat doen.

  • Franchise

    De franchise bij een ongeval of schade in fout is een beetje hoger voor de premium voertuigen van Poppy. Die bedraagt namelijk 950 euro in plaats van de 750 euro voor een Zipcar. Je kan echter de franchise voor elke rit op dezelfde manier als bij Zipcar verlagen naar 750 euro. Om dit te doen, dien je gewoon de waiver aan te duiden bij het begin van je rit, voor slechts 1 euro per rit.

    Betaling

    Betreffende de betaalmethode wijzigt er niets: Poppy accepteert enkel reguliere kredietkaarten (Visa of Mastercard, op jouw naam of op die van iemand anders). Je kan nog steeds geen gebruik maken van prepaid kredietkaarten.



    3. Hoe het werkt



    Reservatie

    Aangezien Poppy ook een free-floating autodeelplatform is, is de werking en de app gelijkaardig aan die van Zipcar. Je kan de zone en de beschikbare voertuigen rechtstreeks in de app zien. De reserveringsprocedure blijft hetzelfde: je kan tot 15 minuten op voorhand een wagen kosteloos reserveren. Ook kan je die reservatie gratis annuleren.

    De maximale duur van een rit met hetzelfde voertuig wordt gelimiteerd tot 24 uur. Tijdens officiële schoolvakanties zal de maximale duur van een rit verhoogd worden tot 72 uur in plaats van de 48 uur met met Zipcar.


    Rijden

    Je kan de voertuigen enkel met de app openen en sluiten. Er zullen geen magnetische kaarten maar zijn, dus je kan je Zipcards weggooien. Er zal geen fysieke sleutel meer zijn om de motor/batterij te starten: de wagen heeft een ‘Start/Stop’-knop. Elke Poppy-wagen is uitgerust met een automatische versnellingsbak, dus het rijden met een wagen is een beetje anders. Maak je echter geen zorgen, Poppy zal je binnenkort meer informatie geven over hoe je met een automatische versnellingsbak kan rijden.


    Tanken/opladen

    Poppy zorgt voor het tanken en opladen van de wagens. Normaal gezien zou jij dus geen wagen meer moeten opladen of tanken. Soms is het echter wel nodig om dit zelf te doen. Dat is dan volledig op kosten van Poppy.



    4. Zakelijke accounts



    Naast de bovenstaande wijzigingen zijn er ook wat aanpassingen die enkel voor zakelijke accounts van toepassing zijn. Net als Zipcar biedt Poppy business solutions en het werkt nagenoeg hetzelfde. Je hebt een account voor je bedrijf waarop je jouw werknemers kan uitnodigen. Als zij met hun zakelijke account rijden, zal de betaalmethode van het bedrijf gebruikt worden. Er is een business owner die het account kan beheren, alle trips kan zien en gebruikers kan verwijderen of toevoegen. Hij of zij kan ook de maandelijkse facturen downloaden. Gebruikers kunnen gemakkelijk wisselen tussen een persoonlijk en een zakelijk account, zoals bij Zipcar.

    Wat zijn de belangrijkste verschillen?

  • Gebruikers kunnen niet meer meteen toegevoegd worden door de business owner. Poppy zal dit manueel in zijn systeem moeten doen voor jou.
  • Er zullen geen extra kortingen meer zijn op weekdagen of weekends.
  • Met een zakelijk account kan je wél in het buitenland rijden. Daarvoor dien je Poppy wel op voorhand te verwittigen met een mailtje waarin het doel van je rit beschreven staat.


  • 5. Tot je dienst



    Wat zéker niet zal veranderen, is dat het hele team tot je dienst blijft. Indien je nog vragen hebt, contacteer ons dan op 078 79 09 80 of via service@zipcar.be. Daar helpen we je graag verder. Blijf op de hoogte van het laatste nieuws (we kunnen niet wachten om te communiceren wat er nog in de pijplijn zit!) door Poppy te volgen op Facebook, Twitter en Instagram 😉

    Bedankt voor je steun en tot binnenkort op de baan!






    *Houd er rekening mee dat je, door de Poppy-app te downloaden en de Algemene Voorwaarden en het privacy- en cookiebeleid van Poppy te accepteren, ermee akkoord gaat dat jouw Zipcar-gegevens overgedragen worden aan Poppy zodat zij een continue dienstverlening kunnen garanderen. Poppy zal daardoor de verwerkingsbeheerder van jouw gegevens worden tijdens het registratieproces en wanneer ze jou de Poppy-diensten aanbieden. Indien je niet wilt dat jouw account overgezet wordt naar Poppy en hier geen e-mails meer over wilt ontvangen, laat ons dit dan weten via privacy@zipcar.be.





    laatste update : 30/04/2019